fredag 15 oktober 2010

Oktobermorgon o älvdans

Usch o tvi, kände först inte alls för att gå upp. Vi sover med öppet fönster och det var minusgrader ute, så när jag stack tån utanför det varma täcket så tänkte jag bli kvar i sängvärmen :-)
Men när jag öppnade ett öga och kikade ut såg jag att himlen stod i brand och då kunde jag bara inte ligga kvar. Kändes perfekt när jag väl var på plats. Några bilder på änder som simmade och dök i det ömsom guld- eller eldfärgade vattnet var lön för mödan......
När jag kom ner till favoritstället tyckte jag det var för lite rök över vattnet, men när solen sedan stack över Bornöberget såg jag att dimman (froströken) låg tät över vattnet. Det blev det där fina mjuka ockrafärgade ljuset och älvorna dansade.
Jag ångrade inte att jag åkte ut i kylan (fick skrapa bilrutorna fria från frost först). Kaffet smakade desto bättre efter att man varit ute och frusit lite innan.... :-)

Imorn blir det frost igen.....

9 kommentarer:

  1. Hei Lasse,
    Her var det mange fine naturbilder, og jeg kommer til å se innom bloggen din igjen.
    Takker også for hyggelig kommentar i min blogg:)
    Ha ei fin helg:)

    Berit.

    SvaraRadera
  2. Flotte morgenbilder, må si du fikk lønn for å trosse kulda! Nydelige farger i frostrøyken.

    Øyvind

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder Lasse!
    Visst är det varmt och skönt under täcket, men det är alltid lika härligt när man väl har kommit ut.

    SvaraRadera
  4. Hej och tusen tack för fina kommentarer. Var faktiskt ute i morse också, har druckit morgonkaffe nu, men det var inte lika fint ljus idag. Får se om det blir någon bild som "går att använda".
    God helg!

    SvaraRadera
  5. Hej Tommy!
    Tack för värmande kommentar! Få se om jag kommer mig upp i morgon också. Det ser ut å bli en kall natt igen.
    Det är fascinerande med ljuset, samma vy kan se helt olika ut vid olika tidpunkter.
    God helg!

    SvaraRadera
  6. Heihei!

    Bilder som oser av stemning dette. Deilig lys og frostrøyk er en perfekt kombinasjon!

    Knut Børge

    SvaraRadera
  7. Hej Knut!
    Tusen tack för fin kommentar!

    SvaraRadera
  8. Helt magiske bilder!! og for en flott fotoblogg du har :-) Kost meg lenge her jeg nå.

    SvaraRadera
  9. Tusen tack snälla Anne för dessa fina och vackra ord. Nu drar jag mig upp tidiga mornar på ren inspiration :-)

    SvaraRadera